POVEZIVANJE...

06.11.2022.

Volite li gledat seriju "metropolitanci" na hrt-u? Ja poprilično, jedna od rijetkih stvari koja ide na hrt-u a da mi je zaokupirala pažnju.
Zasad jedna sezona, emitirano je 11/14 epizoda zasad se još ne zna dali je u planu i druga ali je zadovoljila sve kriterije koje svaka
ozbiljna tv serija treba imati. Inspirirana je istinitim događajima, rekapitulacija 2020-e, nakon potresa koji je 22.3.pogodio Zagreb
da se dodatno dobije na realističnosti za uvod su korištene snimke potresa.Glavni protagonisti iz centra sele privremeno u provincijski kvart, vukojebinu u odnosu na centar, koji se pokaže malim mjestom u
kojem se svi znaju. Jedan od problema su kojekakve persone bez života koje izmišljaju kojekakve priče o ljudima, koje se šire po
provinciji. Glavni pozitivac je zubar idealist koji se bori protiv mafijaša, koji koristi nesreću ljudi kojima su u potresu srušeni stanovi u centru a on ih levati otkupljivanjem njihovih stanova po duplo manjoj cijeni. (samo moja osobna pretpostavka-ovo u scenariju je možda inspirirano kojekakvim šuftovima koji su iskoristili situaciju da pokradu nakon potresa u Petrinji ili prevare izdavajući se za humanitarne udruge) Mislio sam u početku posta samo iz praktičnih razloga napraviti 2 u 1 post jer se i ovog televizijskog projekta treba dotaći
jer vrijedi, ni manje ni više od toga, ali baš sam sinoć pogledao epizodu 11 u kojoj konkretno ima materijala za poveznicu sa 2 kazališna projekta, ne po fabulaciji,radnji konceptu nego je poveznica upravo ono što se na dijametralno-suprotne načine problematizira kroz jedan suvremen projekt, i jedan klasik.2 različite forme (televizija,kazalište) 3 različita projekta jedna zajednička poveznica-stvar koja je konstanta. Na 2 posta ispod Luki je ostavila ovaj komentar.


luki2
Uh, uh - mogao si i meni nešto ostaviti...:))))) No dobro, nisam stigla danas - na sreću nisam ulaznicu kupila unaprijed, jer bi mi bilo žao da nisam stigla na predstavu. Od jutra sam u pogonu. Veselim se predstavi, koja očito ima reference i u današnjem vremenu - i da - nismo se puno promijenili od vremena kada je tekst nastao. Svako vrijeme oblikuje svoje heroje - a mi kao da ne znamo ili ne možemo pronaći "svoje" u današnjem vremenu. Veselim se osvrtu kad predstavu pogledam, a Tebi bravo - ništa nisi zaboravio spomenuti. Ljub!


15.10.2022. (23:54)


Na žalost, nije se realizirala polemika ispod dotičnog posta, bit će vremena u bližoj budućnosti, a i ovaj post će otvoriti prostor istim
raspravama. Vratit ću se kasnije na 11-u epizodu "metropolitanaca" povući ću poveznicu između te epizode i ove dvije predstave
.

Suvremen projekt "genijalna prijateljica" o odrastanju dvije klinke 50-ih godina prošlog stoljeća u patrijahalnom primitivnom društvu, i raznoraznim sranijima sa samog civilizscijskog dna koje idu u talonu sa tim.



I druga-"Don Juan" koji problematizira licemjerje kojem je korijen primitivizam.



Kronološkim redom, u HNK je prvo adaptirana suvremena "genijalna prijateljica" premijera je trebala biti 2020. ali je zbog korone odgođena za 2021. a "Don Juan" je imala premijeru pred koji tjedan. Neću ih navoditi kronološki po vremenu adaptacije
na scenu nego po događajima koji se interpretiraju u njima.

DON JUAN-radnja se odigrava prije cca 400 godina iako je scena lagano modernizirana ono glvano ne odskače-raznorazni moralizatorski principi vođeni religijskim fanatizmom dominiraju, nametnute šablone po kojima se "treba" živjeti u "čistoći" a s druge strane orkriva licemjerje koje su iste te šablone potencirale u "paketu" se problematiziraju i sam primitivan svjetonazor tog vremena, i licemjerje. Don Juan živi poročnim životom, a prijelomni trenutak na sceni je onaj kad okreće ploču pod pritiskom
sveopćih nametnutih pravila.

"one koji su tako vješto prikrili grijehe mladosti i koji su se zaštitili plaštem vjere. Oni koji pod tim ruhom imaju pravo biti najgori ljudi na svijetu? Nikakve koristi od otkrivanja njihovih spletki ljudi ih zbog toga ne cijene manje. Dovoljno je da hodaju pognute glave pobožno uzdišu dvaput prevrnu očima i sve što su učinili je ispravljeno pred svijetom


GENIJALNA PRIJATELJICA-U skoro modernim vremenima (50-e godine prošlog stoljeća) određene stvari su iste, post-ratni period, patrijahalni mentalitet sputava bilokakav mentalni progres. Priča o dvije klinke i njohovom odrastanju u tom svijetu od djetinjstva do odraslih godina (ova adaptacija je tek prvi dio priče)

Ova suvremena je trebala biti pogledana reprizno 3.11. ali nije zbog otegotnih okolnosti spontano mi je došla ideja za povezivanje natruha iz nje i "don juana" tjednima ranije ovaj izvanredan slučaj je lagano zakomplicirao realizaciju ovog eksperimentalnog posta bilo bi jednostavnije da sam ponovo pogledao sve u svemu di ima volje nađe se i načina. Iako dijametralno-suprotne u praktički svemu jedna stvar je konstantna, a isto se odnosi i na aktualnu seriju na koju ću se još vratiti.

Na prethodnom postu sam zaboravio navesti-modernizacija scene je koncipirana u rocku i cigaretama sve drugo odgovara vremenu u kojem je radnja, ništa važnog nije izmijenjeno. Modernizacija je zbog očite povezanosti i aktualnosti stvari onda i sad. Don Juan je zavodnik,faker živi poročnim životom što povlači moralizatorske rekacije okoline bazirane na religijskim dogmama što potencira licemjerje koje je drugi problem. U odnosu na Moliera pedesete godine prošlog stoljeća su već lagano
moderna vremena, post-ratni period, vijesti su brže dostupne. Razlike u mentalitetu skoro da i nema osim u onom što je korijen
tog mentaliteta.Prvi dio je period odrastanja nešto više od 2 sata dramatičnih preokreta i laganog otkrivanja svih kompleksnih odnosa. Probijanje 4-og zida se događa na samom početku, Iva kao jedna od glavnih uloga ima i naratorsku poziciju, upoznavanja sa djelom priče. Prvo iz pozicije odrastanja u toj toksičnoj okolini patrijahalnog nazadnog mentaliteta nekon kojeg se realistično interpretiraju konkretne akcije koje su povezane s tim mentalitetom uglavnom ispoljavanje verbalno-fizičke agresije. Kako sam i naveo 3 različita projekta 2 različite forme ista poveznica koja je konstanta. Primitivan mentalitet u 3 različita vremena, ali ne znači da su iz istih razloga.


DON JUAN-Stvari su ovdje jasne, neka davna vremena, život u religijskim dogmama koje bilokakav oblik hedonizma i satisfakcije trpa u kategoriju "grijeha" te dogme potenciraju licemjerne Juanove principe po kojima će zajebavat, osuđivat sve oko sebe za "grijehe" i poroke a i dalje će radit isto. Iz drugog kuta kod "genijalne prijateljice" su patrijahat i nazadan mentalitet
u sasvim drugom razlogu.


GENIJALNA PRIJATELJICA-Post-ratni period, financijsko-ekonomska situacija grozna blizu samog egzistencijalnog dna. Ovdje je u "igri" više familija, osim mentaliteta razlog
je i profit. Ono što je posebno ljigavo u kompletnoj stvari su ugovoreni brakovi. Unaprijed režirani jer obje strane u njemu vide korist u svoj toj stvari uopće im nije važno što iz svojih interesa svoju kćer ograničavaju kontroliraju dovode u situaciju protiv njenog pristanka, koji zapravo postoji ali je produkt njihovog forsiranja. Vodilo se ispoljavanje primitivizma i patrijahata religijskim principima ili interesima kao što je slučaj u "genijalnoj" ishod je isti. Još gori problem je što na sve to i promatrači sa strane gledaju kao nešto "normalno". Dijametralno-suprotno don Juanu ovdje su razlozi istog mentaliteta u prvom redu osobni interesi familija i isfrustriranost starijih generacija koje su odrasle u istim okvirima zbog čega nikako da dođu do točke mentalnog progresa. Jedan praktičan primijer je trenutak na sceni kad Ivina uloga izrazi roditeljima želju za školovanje nakon osnovne na što dobija negativan odgovor sa baljezgarijom "što si ti bolja od nas" jer kad se nije školovala ona neće joj se niti kćer. Pored mog posta o predstavi i Luki je imala post iz drugog kuta na predstava-knjiga relaciji u kojem se kao i ja dotiče uvjerljivosti scene i dinamičnih odnosa. Ekipa je izvanredno adaptirala atmosferu pedesetih godina, jednu stavar ipak ne isključujem-da je pored onog što je u tom vremenu stvarno bilo korišteno i ono iz ovih vremena, konkretno nepromijenjeni patrijahalni mentalitet koji se još invazivno nameće kao opće društveno pravilo. Kao glavna točka/meta problematizacije ne navodi se ono okretanje pile naopako što svi koji imaju konzervativne poglede na svijet dijele bez iznimke nego na njihovo zadiranje u osobne slobode građanskog društva nametanjem svojih ideoloških bljuvotina kao neko opće pravilo koje bi trebalo vrijediti za kompletno društvo a bilo kakav vid buntovnih reakcija na te njihove pizdarije proglašavaju "napadom na njihovu slobodu Dramska umjetnost to stavlja na pik kroz ozbiljnu dramu ili satiru zbog realnog problema-nastojanja kojekakvih redikula da svoja uvjerenja provedu u zakone i vrate nas u srednji vijek. Ono interpretirano u drami" genijalna prijateljica "nisu izolirani slučajevi tog vremena to je iz kategorije opće pitanje. U samoj drami dvije prijateljice se još kao djeca bore protiv nametnute patrijarhalne" inferiornosti"jedna više druga manje uspješno. Što nas dovodi do poveznice sa današnjim vremenom.


METROPOLITANCI-Za sve one koji su sa drugog planeta i nisu gledali brzinska rekapitualcija epizode 11 i onih događaja koji su joj prethodili. Glavni pozitivac raskrinkava prevare oko otkupa satnova, već im se poprilično približio kao metodu da izgubi
povjerenje i kredibilitet kod ljudi iz male provincije u kojoj se svi znaju ekipa mafijaša stavlja kamere u njegovu ordinaciju i snima
ga u trenutku bliskosti sa bivšom. Ne snimi ništa eksplicitno i dramatično samo prijateljsku bliskost i ta snimka se brzinom svjetlosti proširi internetom. Primitivni umovi nisu iznimka-snimku su vidjeli i oni, nakon čega kreću salve optužbi pljuvanja krivih
premisa interpretacija,i baljezganja o "nemoralu" našli su način kako će ga sjebat. Tu je par stvari ključno, snimka je napravljena
špijunskom metodom, bez zvuka što je dovelo do svakakvih krivih zaključaka što i nije bio problem pošto je sam profil ljudi iz Vrtovca (fiktivno ime kvarta na samom periferiji Zagreba) konzervativan i nazadan. Samim time si taj profil ljudi ne uzima vremena (kad se već upliće u nešto što ih se niti ne tiče) objektivno razmislit o gore navedenim stvarima, nego imaju unaprijed neku svoju paranoičnu konstruiranu priču.

2 forme 3 različita projekta druga vremena druge situacije jedna stvar koja je konstantna je primitivan mentalitet od vremena don Juana do današnjeg modernog vremena se nije puno promijenilo sad je sve lakše dostupno pa se primitivizam, paranoje
stavljanje stvari u krivi kontekst i manipulacije brže i lakše šire. Iz priloženog se vidi da stanje u mentalitetu nije došlo na višu razinu kao idealan primijer mogu se navesti redikuli poput ovih U principu suma sumarum kad se usporede dvije drame koje su adaptacija patrijahalno-religijskih dogmi sa ovim "viliagre" pacijentima vremena interpretirana u njima izgledaju i daleko normalnija. Mentalni progres i podizanje svijesti, progresivizam su sputavani i onda i sad, evidentna je jedna stvar-primitivci bi nas vratili ne u Napulj pedesetih niti u vremena Molierovog don Juana nego u stoljeće sedmo.


Na relaciji Moliere(prije cca 400 godina)Ferante(50-e godine prošlog stoljeća) metropolitanci( 2020) konstantan je primitivizam,
potenciran različitim razlozima religija,patrijahat, i kombinacija jedno+drugo. U ovim "modernim" vremenima je to je još više rasprostranjeno posebno što se takvima daje medijski prostor.3 različita projekta-adaptacija 3 različita vremena.


Don Juan



Genijalna prijateljica





Metropolitanci



Princip je isti sve su ostalo nijanse.


Đole

život je pozornica,dramska umjetnost je njegova projekcija

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.